Om oss

Vi har 16 förskolor i Alingsås, Nacka, Trollhättan, Täby och Uddevalla samt ett fritidshem i Ljungskile/Uddevalla. Hos oss skall alla möta ett positivt, professionellt, flexibelt och serviceinriktat förhållningssätt med en tydlig koppling till förskolans och fritidshemmets uppdrag. Vi har alltid fokus på barnens bästa och strävar efter att all personal har rätt utbildning.

Våra värdeord Utveckling, Lek, Närhet och Ansvar är en vägledning för hur vi tillsammans kan skapa en stimulerande och utvecklande miljö för alla barn. Värdeorden skall genomsyra vår kommunikation, våra handlingar, vårt bemötande och förhållningssätt.

Våra förskolor och vårt fritidshem skall spegla de värden och rättigheter som uttrycks i FN:s Barnkonvention. Det innebär att vår barnsyn och vårt förhållningssätt präglas av ett genuint intresse av att fånga barnens röster. Utbildningen skall utgå från vad som bedöms vara barnets bästa, att barn har rätt till delaktighet och inflytande och att barnen skall få kännedom om sina rättigheter.

Vi skapar förutsättningar för barnen att bli kompetenta genom att erbjuda en utbildning där vår miljö och vårt förhållningsätt främjar barnets sociala, emotionella och kognitiva kompetenser. Alla som arbetar på våra förskolor och vårt fritidshem skall ge varje barn förutsättningar att utveckla tillit och självförtroende samt uppmuntra barnens nyfikenhet, kreativitet och intressen.

Förskolan och fritidshemmet är barnens och elevernas arena!

För oss är barns och elevers rätt till en god utbildning starkt förknippat med att skapa en likvärdig förskola och ett fritidshem. Det vill säga en utbildning och undervisning som stödjer alla barn och elever, oavsett vilka de är och vilka de möter.

Språket är den mest fundamentala byggstenen i en människas liv. Det är genom språket vi hittar vår plats i världen, gör vår röst hörd och bygger relationer. Språk är även gemenskap och en del av den egna identiteten. Språket uppstår i mötet med andra, med miljö och med material.

I vår folder ”Lärmiljöer på ULNA förskolor” har vi gjort ett ställningstagande kring hur vi ska arbeta med miljö och material. Det innebär att våra inom- och utomhusmiljöer ska spegla alla läroplanens delar. Den ska vara tillgänglig och tydlig för alla barn och elever och inbjuda till nyfikenhet och samspel med andra samt väcka lust att utforska och lära.

Fysiskt perspektiv – Materialet ska vara tillgängligt och synligt för alla. Det ska locka till samarbete, undersökande, lek och aktivitet.

Socialt perspektiv – Vi möblerar för möten som uppmuntrar till kommunikation. När barn och elever kan befinna sig runt ett material eller en station, kan de möta varandras blickar, vilket kan möjliggöra samspel och samarbete.

Förskolebarn tittar på salladsplantor som växer i pallkragar på förskolans skolgård
Kreativ och lekfull utemiljö med insektshotell, odlingar och förskolebarnens skapelser

Dokumentation i miljöerna

Dokumentation ska finnas i alla våra miljöer både inom- och utomhus för att barnen och eleven ska få syn på sitt eget lärande samt få möjlighet att bearbeta olika lärprocesser. Den ska hjälpa till att synlig- och tydliggöra vilken undervisning miljön erbjuder.

Barn och elever behöver få en känsla av sammanhang där vardagen är begriplig, hanterbar och meningsfull (KASAM). Med hjälp av tydliggörande pedagogik och visuellt stöd kan vi skapa miljöer där händelser, handlingar och situationer är begripliga, meningsfulla och därmed hanterbara.

Alla barn och elever på ULNA förskolor har rätt att möta professionella pedagoger. Det innebär att:

  • pedagogerna är medforskande och har nyfikenhet som drivkraft
  • ha en stark tro på barnen och eleven

  • ha en förmåga att skapa pedagogiska relationer
  • ha ett normkritiskt förhållningssätt
  • ha ett interkulturellt förhållningssätt

En trygg barndom varar hela livet

Trygghet och säkerhet

Barn, vårdnadshavare och personal skall uppleva att förskolan och fritidshemmet är en trygg och säker plats att vara på. På en ULNA förskola och på vårt fritidshem kan du förvänta dig att:

  • Fysisk miljö
    Förskolans lokaler är säkra och anpassade för verksamheten.

  • Säkerhetsutbildningar
    På våra förskolor finns fungerande rutiner som rör brand, HLR och barnolycksfall. Vi genomför regelbundet utbildningar för all personal inom dessa områden.

  • Hygien och rengöring
    En ren och hygienisk miljö minskar risken för sjukdomar och smittspridning. Vi samarbetar med Smittskydd i förskola och våra kockar och lokalvårdare genomgår regelbundet adekvata utbildningar.

Ett par kupade barnhänder som håller i en skalbagge

Maten på våra förskolor

Maten och måltiderna har stor betydelse för barnens välmående. På 13 av våra 16 förskolor arbetar det kockar. All mat lagas, i så stor utsträckning som möjligt, från grunden med råvaror anpassade efter säsong. Vi arbetar med livsmedel som är producerade i Sverige utifrån ett hållbarhetsperspektiv och det pågår ett aktivt arbete för att minska matsvinnet.

Kockarna strävar efter att erbjuda välsmakande och näringsrika måltider som är säkra för alla barn oavsett allergi, överkänslighet eller andra behov. På de förskolor i Uddevalla som har mottagningskök levereras maten från Fasseröds förskola.

Vi har en måltidspolicy som är framtagen utifrån Livsmedelsverkets rekommendationer och de riktlinjer som finns i ”Bra mat i Förskolan”.

Skolmjölkstöd

På ULNA förskolor serverar vi mjölk till våra barn och elever. Vi jobbar med utbildningsåtgärder som syftar till att lära barnen mer om jordbruk, miljö och om hållbar och bra mat i allmänhet samt följer de riktlinjer som Jordbruksverket satt upp för skolmjölkstöd.

Tallrik serverad med en god gryta

Bli en del av ULNA förskolor

Nyetablering eller övertag av befintlig verksamhet

ULNA förskolor har stor erfarenhet av att etablera nya eller ta över befintliga förskolor. Vi är intresserade av att finnas med som ett alternativ på fler orter i Sverige.

Söker ni en samarbetspartner eller ny ägare  – ta kontakt med vår VD
Elin Johansson.